A5660C1E-B903-45E3-984E-E28F771322ED.jpeg

Ongezonde gewoontes

2EC9403C-61CB-4446-A856-9F94AD29929A.jpeg

Ongezonde gewoontes zijn niet zonder risico's

Veel mensen maken zich schuldig aan ongezonde gewoontes. Denk bijvoorbeeld aan roken, alcohol drinken of drugs gebruiken. Deze ongezonde gewoontes zijn schadelijk voor je gezondheid. Roken, alcohol en drugs tasten namelijk vele delen van je lichaam aan. Ook zijn deze ongezonde gewoontes verslavend, met alle gevolgen van dien. Het is daarom van belang om het gebruik van sigaretten, drank en drugs zoveel mogelijk te verminderen of zelfs helemaal achterwege te laten.

Roken

Sigaretten zijn verslavend, dat komt door nicotine. Nicotine is een stofje wat in tabak zit, wat ervoor zorgt dat je je lekker voelt. Je kunt dan niet meer zonder sigaret omdat je nicotine nodig hebt om je lekker te voelen. Roken is echter slecht voor je gezondheid omdat je schadelijke stoffen binnenkrijgt, zoals nicotine, teer en koolmonoxide.  Daarnaast verhoogt roken het risico op verschillende vormen van kanker en andere ernstige aandoeningen, zoals longaandoeningen en hart- en vaatziekten.

F25A0E24-BE7A-4F1C-BC3B-FE2D3B5BC47D.jpeg
5C562655-E09D-4485-997C-9923B7E94E0C.jpeg

Alcohol

Alcohol is tegenwoordig een sociaal geaccepteerd genotsmiddel. Het heeft echter negatieve effecten op je lichaam. Het verlaagt bijvoorbeeld je groeihormoon, waardoor je minder goed groeit. Ook werkt je geheugen slechter na het drinken van alcohol. Als je vaak en veel drinkt kan je zelfs hersenbeschadiging oplopen. Ook heb je bij regelmatig drinken een grotere kans op een alcoholverslaving op latere leeftijd.

Drugs

Drugs zijn middelen die effect hebben op je gedrag, gevoel, denken en stemming. Dat is ook de reden waarom veel mensen ze nemen. Drugs prikkelen je hersenen, wat heeft effect op je lichaam en je geest. Deze effecten kunnen stimulerend, verdovend of bewustzijnsveranderend zijn. Drugs zijn echter niet goed voor je lichaam. Ze kunnen zelfs beschadigingen aanbrengen aan bijvoorbeeld je longen, lever en hart. Bij drugsgebruik merk je bepaalde lichamelijke Sientjes, zoals vermoeidheid, pijn en honger, vaak minder snel op, waardoor je lichaam uitgeput kan raken.

D904CB45-1F42-405E-87B6-551022DF9C22.jpeg

Hoe kan ik stoppen?

Ergens weten we natuurlijk wel dat het verstandig is om te stoppen met roken, minder of geen alcohol te drinken of drugs te gebruiken. Maar we weten ook dat het heel lastig kan zijn. Verslavingen zijn moeilijk te doorbreken en vaak hoort het ook gewoon bij de gezelligheid. Toch kan je door te minderen of te stoppen verdere schade voor je gezondheid tegengaan en soms zelfs terugdraaien!

 

Wat gebeurt er met mijn lichaam als ik stop en waar kan ik hulp vinden als ik dit nodig heb?

Stoppen met roken

Als je stopt met roken merk je al vrij snel verschil. Al na 24 uur beginnen je longen aan de zogeheten ‘grote schoonmaak’. Al het koolmonoxide is al uit je lichaam. Na 48 uur is alle nicotine al uit je lichaam, en na 72 uur heb je al meer energie. Naarmate de jaren vorderen nemen de risico’s op de eerder genoemde gezondheidsklachten af.

Stoppen met roken heeft meer voordelen. Als je stopt met roken bespaar je ook veel geld. Tegenwoordig kost een pakje sigaretten gemiddeld €8,20. Bedenk eens hoeveel sigaretten je per dag rookt, en reken dan eens uit hoeveel je per jaar kunt besparen door te stoppen met roken. Je verkleint hiermee je uitgaven, wat je kan helpen om financieel fit te zijn.

 

Er zijn vele vormen van hulp die je kunt krijgen bij het stoppen met roken. Zo is het mogelijk om begeleiding te krijgen via bijvoorbeeld de huisarts, persoonlijke coaching, telefonische coaching of begeleiding in een groep. Daarnaast bestaan er medicijnen en nicotinevervangers om je te ondersteunen bij het stoppen die je op recept kunt krijgen. Ook kun je online hulp krijgen en zijn er apps die je kunt gebruiken. De kans op succes is het grootst wanneer je erkende begeleiding van een zorgverlener of coach krijgt en daarnaast medicijnen of nicotinevervangers op recept gebruikt.

0904323A-D238-4399-8312-CA70E4BB56EE.jpeg
E446CBD3-79E7-441C-B5B5-1A2A8DA9B9DA.jpeg

Stoppen met alcohol drinken

Je alcoholinname veranderen kan grote effecten hebben op je lichaam. Als je stopt met alcohol drinken merk je snel verschil. Zo slaap je beter, ben je vaker vrolijk en ziet je huid er mooier uit. Ook voel je je fitter en scherper, en verbetert je weerstand. Uiteindelijk heeft het ook positieve effecten voor je lever. Bij het (regelmatig) drinken van alcohol, wordt je lever aangetast. Als je stopt of mindert met alcohol, geef je je lever de kans zich te herstellen.

 

Alcohol wordt vaak geassocieerd met gezelligheid, wat het soms lastig kan maken. Tegenwoordig bestaan er gelukkig veel alternatieven. Denk eens aan 0.0 biertjes, alcoholvrije wijn of alcoholarme-drankjes. Stoppen met alcohol hoeft dan ook niet meer te betekenen dat je de gezelligheid mist.  

 

Wil je minderen of stoppen, maar lukt dat niet? Er bestaan verschillende vormen van hulp die je kunt krijgen, bijvoorbeeld via de huisarts, professionele begeleiding of via speciale programma’s. Als je zelfstandig wil minderen of stoppen, is het mogelijk om online of via speciale apps hulp te krijgen. Daarnaast kun je ook in contact komen met anderen via bijvoorbeeld lotgenotencontact en zelfhulpgroepen.

Stoppen met drugs

Drugs bestaan in verschillende vormen en de mate van afhankelijkheid van de middelen verschilt dan ook. Bij een groot aantal drugs kan het dan ook moeilijk zijn om ermee te stoppen. Bijvoorbeeld doordat er ontwenningsverschijnselen optreden, zoals zweten, trillen en hoofdpijn. Stoppen met drugs levert daarentegen wel een groot aantal positieve effecten op. Zo wordt je fitter, verbeteren je relaties, kan je geld sparen en kan je bouwen aan je toekomstplannen.

 

Wil je stoppen? Via de huisarts en Jellinek kan je professionele hulp krijgen. Zo kan je gesprekken aan gaan met een hulpverlener of deelnemen aan gespreksgroepen. Er bestaan ook online (zelf-)hulpprogramma’s die je kunt doorlopen. Daarnaast kun je je laten opnemen in een verslavingskliniek. Het is ook mogelijk om deze opties te combineren. Je kunt ook contact zoeken met anderen. Meestal zijn dit ervaringsdeskundigen – mensen die zelf verslaafd zijn (geweest) – die bijvoorbeeld bijeenkomsten organiseren of ondersteuning via website of telefoon bieden. 

8CE80E44-5316-42DE-ACF3-554520CA2A5C.jpeg